B2B E-COMMERCE TRENDS IN 2020

Computer displaying the 2020 e-commerce trendsIn dit artikel bespreekt Arno Ham, Chief Product Officer bij Sana Commerce, de belangrijkste opkomende trends voor 2020 en de jaren daarna. Lees verder en ontdek wat je moet doen om je concurrenten voor te blijven.

Net als onze voorspellingen voor 2018 en 2019, gaan de meeste B2B e-commercetrends van 2020 over het vergroten van klantervaring- en gemak. Dezelfde onderwerpen komen weer aan de orde, omdat technologie steeds slimmer wordt en voorgaande trends zich verder kunnen ontwikkelen. Nogmaals: veel van deze e-commercetrends die nu de wereld van B2B binnenstappen, komen al voor bij B2C – maar niet altijd met dezelfde redenen. Ontdek onze belangrijkste voorspellingen voor 2020, net als toekomstige e-commercetrends.

Loopt jouw B2B e-commerceplatform achter en kan het deze trends niet bijhouden? Misschien is het dan tijd om te gaan herplatformeren.

Belangrijkste B2B e-commercetrends in 2020 en daarna

1. Gepersonaliseerde online koopervaring wordt volledig omarmd

Het onderzoek van Sapio over het B2B-koopproces laat zien dat personalisering bij veel B2B-klanten al top-of-mind is. E-commercefunctionaliteiten die helpen bij aankoopbeslissingen, zoals voorspelde bestellingen, personalisatie en artificial intelligence (ook wel kunstmatige intilligentie genoemd), staat al in de top 5 bij 18% tot 20% van B2B-klanten. Bovendien zou 19% van de B2B-kopers overgehaald worden om een leverancier te kiezen wanneer deze een gepersonaliseerde online koopervaring biedt.

2. B2B voice commerce doet zijn intrede

Aangezien voice assistents steeds meer worden gebruikt in de B2B-wereld, zal de vraag naar voice commerce in de B2B e-commerce niet achterblijven. In 2019 wilde 14% van de B2B-klanten al voice ordering zien in hun online B2B-koopervaring.

3. B2B online marktplaatsen vinden hun niche

Online marktplaatsen zullen B2B-verkopers en -klanten blijven aanspreken in 2020. Zoals het onderzoek van Sapio naar het B2B-koopproces in 2019 laat zien, maakt slechts 6% van de B2B-kopers geen gebruik van online marktplaatsen. We zien echter een nieuwe wending bij deze e-commercetrend.

4. Augmented en Virtual Reality (AR en VR) bieden functionele mogelijkheden voor B2B

Augmented reality (AR) en virtual reality (VR) zijn in B2C een groeiende trend die zich voornamelijk richt op een inspirerende en fascinerende klantervaring. In B2B, is deze ervaring wat minder relevant.

5. B2B e-commerce wordt milieubewust

We zien dat steeds meer B2C e-commercebedrijven bezig zijn om hun impact op het milieu te verminderen. Dit omvat het benadrukken van de impact van bepaalde acties op hun klanten. Zo zeggen sommige webshops dat een korte levertijd meer CO2-impact heeft, dan een langere levertijd. Zo kunnen klanten hun impact verminderen, terwijl ze tegelijkertijd de efficiëntie van het leveringsproces voor het bedrijf kunnen verbeteren.

6. Progressive Web Apps (PWAs) laten hun basis groeien

Progressive web applications or apps (PWAs) zijn niets nieuws, en we verwachten nog steeds niet dat het een belangrijke B2B e-commercetrend in 2020 wordt.

Meer in detail te weten komen over de belangrijkste B2B e-commercetrends in 2020 en daarna? Lees hier het volledige blogbericht van Sana Commerce.